Lagi lagi cerita pasal Raya

Selamat hari sabtu semua! Nak bebel pasal puasa dah bebel. Nak bebel pasal raye, baru ja hari tu bebel. Bebel pasal merdeka pun dah. Jadi nak bebel pasal ape lagi eh? Tetibe ketandusan idea. Haha. Sila jangan percaya. Aku kalau bab membebel ade je ideanye melimpah ruah keluar. Start je taip kat keyboard ni terus laju jari2 dok tekan2 huruf. Ngeh3.


Hari ni topik kita pasal hari raya lagi. Aiseh! Mentang2 lagi berapa ari je dah nak raye kan. Biasa la tu. Orang lain semua sebok nak cerita pasal raye. Aku pun nak jugak la. Kan2? Meh kita selongkar ape yang tak kena raye kali ni. Sebab ape aku cakap tak kena? Sebab aku rase sejak akhir2 ni raye tu tak rase macam nak raye je. Raye sekarang dah tak macam raye dulu2 masa aku bebudak. Eh? Tetibe terasa diri semakin tua. Oh! Sedih. T_T


Haa. Mungkin aku terasa raye tahun ni tak berapa nak meriah salah satu sebabnye umur aku dah semakin meningkat le. Dah takleh merasa nak dapat duit raye dah. Oi, sedihnye! Last aku dapat duit raye, dua tahun lepas kot. Masa tu masih belajar lagi. Dah habes belajar tak dapat pun duit raye dah. Sekarang dah kerja, aku pulak yang kena keluar ongkos kasik duit raye. Huwaaaa. Owh, ok! Tak baik merungut. Sila ikhlaskan diri anda ye cik sha.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~




Pastu kan, raye kali ni satu kad raye pun haram aku tak dapat. Tahun lepas ade la jugak 2-3 keping. Tahun ni? Haram takde langsung. Orang dah makin lupe gamaknye tradisi kasik kad raye ni eh? Semua dah canggih. Main tag2 je kat pesbuk. Takpun nanti malam raye send sms raye berangkai-rangkai kat semua orang. Jimat kononnye. Takde keluar ongkos banyak. Kalau kasik kad raye nak beli kad raye dah beringgit, pastu nak pos setem dah mahal. Dah takde 30sen macam dulu. Ye dak?




*koleksi kad raye aku yang masih ade..yang lama2 dah kena buang dengan mak aku..sadis betoi!*




Biase la. Zaman teknologi. Ape guna teknologi kalau tak digunakan. Eh, aku masih mengamalkan kasik kad raye tau. Baru hari tu aku pos kad raye. Tapi aku kasik kat orang2 yang penting dalam hidup aku je la. Yang lain2 nanti aku sms eh. Kah3. Merungut tak hengat. Kau pun same je cik sha. Memilih nak kasik kad raye. Tapi betul weh. Dulu aku hanto kad raye kat kawan2, haram sorang pun tak balas. Sedih tau. Sebab tu tahun ni aku memilih. Sila jangan salahkan aku pulak tau. Haha.


Teringat lak pantun selalu tulis dalam kad raye mase zaman2 sekolah dulu. "Pecah Kaca Pecah Gelas, Sudah Baca Harap Balas!" Cis! Sungguh tak ikhlas betul kasik kad raye nak harapkan balasan. Kui3. Dah beso2 ni takde la aku tulis cenggitu. Nak mampos?! Kire halal je la kad raye aku hanto kat mereka2 yang tidak membalas kad raye aku tu. Sekurang-kurangnye aku masih ingat kat mereka. Kan2?




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~




Ok. Sebab seterusnye, aku rase raye ni maybe dah tak syok sebab arwah tok dah takde. Mesti adik beradik mak dah tak beraya kat sini lagi. Dulu masa arwah tok ade, depa mai la jugak jengok2 tok beraya dengan tok kat sini. Tapi tahun lepas sorang pun tak mai. Kami yang kena usung tok p raya rumah depa. Tahun ni? Sendiri faham je la cik sha ye.


Pastu kat rumah sekarang tinggal aku berdua je dengan mak. Adik kat Melaka. Kakak kat n9. Masing2 dah ada family sendiri. Tahun ni adik beraya kat Muar dengan family husband die. Lagipun tak dapat cuti raye sebab baru mule kerja. Kakak pulak nak beraya kali pertama sebagai suami isteri dan ibu ayah dengan husband die. Tu die p n9 rumah suami die.


Owh. Sebab tu mak nak turun rumah adik kot beraya sekali dengan mentua die. Aku? Aku ikut je kehendak mak sebab aku je yang masih bujang. Huhuhu. Berkorban untuk mak. Lagipun tak syok kot beraya kat sini. Family maksu pun ikut paksu balik beraya kat Kelantan. Maknanye kazen kesayangan aku ikut sekali la. Tak best la. Takde geng. Hmmm. Takpe la raye kat mane2 pun kan. Dah beso2 ni tak heran sangat pun. Kui3.


Lagi ape yang kurang best eh raye tahun ni? Hmm. Takde dah kot. Kalau ade pun dah malas nak bebel panjang2 pasal raye. Penat la. Haha. Nanti kite sembang pasal lain pulak eh? Aku nak p belajar tutorial jap nak wat webpage gune .asp. Dah lupe time study dulu belajar wat camne. Kalau setakat coding html tu kacang je kot. Aiseh! Cakap besor pulak die. Huwaa. Aku nak kena settle kerja aku cepat2 ni. Kang lambat lak nak konfem. Huk3!



bisik2:: Tak feel langsung nak raye tahun ni. Hmmmpphhhh..T_T

4 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. selamat raya...sblm bg duit ry kat bbdk nanti,bebelah mereka dulu.hihi!

    BalasPadam
  2. Ada setengah orang, raya pertama kena keje, sebab tak dapat cuti.

    lagi tak best hhe

    BalasPadam
  3. wowowo..lama gak dah tak dapat kad raya. duit raya lagi laaa.. sob sob sob. sebab tu lah raya dah rasa macam tak meriah. huhu

    p/s : jom join slot Bingkisan Salam Syawal kat Redmummy.com jom? Anne Boleyn dah join.. check my latest entry kay.. :)

    BalasPadam
  4. akak masih dapat kad raya..
    oyeh..oyeh.. :D

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan